Miután rendelkeztek az első cikkből kiindulva az összes fontosabb mutatóval most a historikus elemzésről és az
iparági elemzésről fogok írni. (http://case-study.blog.hu/2012/12/22/penzugyi_elemzes_i_cikk) Innentől már nincs más dolgotok, mint ezt végighúzni az excel-ben és akkor megkapjátok az elmúlt évek összes ilyen jellegű adatát. Általában 3-5 évre szoktuk vizsgálni cégtől függően a historikus adatokat, ez még releváns adatot eredményezhet. Itt jön el a dolognak az adatbányászat része, amit valaki nem szeret én nagyon ez egészen emberfüggő. Itt egyesével meg kell keresned a változásokat, trendeket és ezt utána meg kell próbálnod megmagyarázni vagy az esettanulmányból lévő adatokkal vagy internetes adatokkal. Olyan példát tudnék rá hozni, hogy amennyiben a ROE erősen csökkent 2009-ben és az esettanulmány említi, hogy volt egy felvásárlás, ami kevésbé sikerült és emiatt nőttek az adminisztrációs költségek. Akkor megtaláltad, hogy mi okozta a csökkenést, de ezzel nem kell számolnod nagyon a jövőben, mert felvásárlások egyedi esetek. Ezzel szemben, ha azt látod, hogy a ROE trendszerűen csökken és ez menedzseri hatékonytalanság miatt van, akkor az egy folyamatosan fennálló probléma és kezelned kell. Én a mutatók mellett még azt is meg szoktam nézni, hogy bevételek, költségek százalékosan hogyan növekednek és, hogy az egyes költségtételek hány százalékát adják a bevételnek. Erre azért van szükség, hogy lássam a változásokat és amennyiben egy költségtétel nagyobb arányban növekszik, mint a bevétel, akkor tudjam, hogy a későbbiekben honnan érdemes levágni. Ilyen, például ha a marketingkiadás 300% nő, míg a bevétel csak 20%-al akkor, érdemes elgondolkodni, hogy itt valami nagyon nem működik.

Financial-Analysis2.jpg

De ez még mind kevés, ha nem hasonlítjátok össze az iparági adatokkal. Iparági adatokat pedig például itt is találhattok. (http://www.bizstats.com/) Iparági adatokra pedig azért van szükség, hogy kontextusba tudjátok helyezni a megkapott mutatókat. Mert hiába van 20%-os ROE-m ami alapvetően teljesen jónak számít, ha a versenytársaimnak 40% ROE-ja van. Akkor valamit rosszul csinál a cég, hiába tűnt elsőre jónak. Illetve másik példával megvilágítva, ha Európába azt mondod, hogy 10% nő a céged az üdítők piacán akkor megdicsérnek és lehet díjat is kapsz. Ha ugyanezt mondod Kínába, akkor részvétet nyilvánítanak és megkérdezik, hogy mit fogsz, tenni ellene vagy esetleg bezárod a boltot?

Összefoglalva a historikus elemzés adja meg azokat a dolgokat, amiket érdemes vizsgálni, de az iparági elemzéssel tudod kontextusba helyezni és kiválasztani azokat, amikkel később lehet és érdemes foglalkozni.

Üdv,

Starbuci

süti beállítások módosítása