„Egy jó kérdés többet ér száz szónál!” Réz András

A fenti idézet különösen igaz az esettanulmányokra. Hihetetlenül gyakran látok olyan megoldásokat, amelyek amúgy teljesen jók, kidolgozottak, de mivel olyan kérdést tettek fel a kollégák az elején, amely nem világos vagy nem lehet megoldani, ezért az igazság szerint a teljes megoldásuk rossz. Példa a rossz kérdésre:

Hogyan növeljük a profitot az XY vállalatnál?

Mi ezzel a probléma?

  1. Nem mérhető, nem tudjuk megmondani, hogy mennyivel akarjuk növelni.
  2. Nincs időhöz kötve, mennyi idő alatt.
  3. Milyen profitot? (adózás előttit, utánit?)
  4. Nagyon általános. (Azért általában egy vállalatnak több része van, egybe nem fogjuk tudni elemezni)

Ezen kívül még természetesen van néhány probléma, de most csak a legnyilvánulóbbakat akartam kimutatni.

De akkor mégis milyen egy jó kérdés? Nyilván felmerül bennetek a kérdés. Ahhoz pedig, hogy ezt bemutassam, kölcsönbe fogok venni egy McKinsey diagramot, hogy körbe tudjuk járni a témát, majd hozok egy jó példát is.

mckinsey2.gif

 

Az alapvető kérdésnek, SMART-nak kell lennie, aki ezt nem ismeri, az itt olvashatja róla az alapokat. (http://www.dso.iastate.edu/asc/academic/handouts/goal/smart.pdf) Ezzel most nem szeretnék foglalkozni, mert ez mindegyik management tankönyvbe benne van. Ami ebben a táblázatban a lényegesebb, az a másik hat része, amelyről most egyesével fogok nektek írni egy keveset.

Context

A körülmények azért lényegesek, mert anélkül, hogy ismernéd őket nem tudsz kérdést feltenni, ezért először elemezz és csak utána próbálj meg kérdést feltenni!

Criteria for Success

Ahhoz, hogy nyerni tudjál, ismerned kell a játékszabályokat! Furcsa lenne, ha a sakkban az amerikai foci szabályok szerint próbálnál játszani és megpróbálnád fellökni az ellenfeledet.

Scope and constraints

Le kell szűkítened a megoldásod megoldható részproblémákra, mert egy több milliárdos vállalatot egybe nem lehet elemezni, csak részegységeket! Például nem a Samsungról beszélsz, hanem a Samsung mobilról, mert az már egy kezelhetőbb egység.

Stakeholders

Bármennyire zseniális is a megoldásod, ha nem veszed figyelembe a jogszabályokat, vagy a külső szereplőket, akkor nagyon belebukhatsz. Példa erre az energiavállalatok, akik nem veszik figyelembe a zöld szereplőket és ezért egy nagyobb környezeti tragédia akár be is döntheti a részvényárfolyamukat…

Key sources of insight

Nem kell feltalálnod a spanyolviaszt! Nagy valószínűséggel valaki már szembekerült ilyen problémával, ezért érdemes végignézni a vonatkozó irodalmat és a benchmarkokat insightért.

Egy jó kérdés

Hogyan tudja a Disney studio entertainment divíziója 25%-al növelni az adózás utáni profitrátáját a következő 2 évben?

  • Ez a kérdés viszonylag specifikus.
  • Mivel a 25% meg van adva, ezért specifikus.
  • A cég történelmében már előfordult és a versenytársak is képesek rá, ezért el lehet érni.
  • A cég valószínűleg képes rá, ha kilép a mindennapi mókuskerékből és új dolgokat gondol végig.
  • Az időlimit pontosan megvan, adva ezért megfelel az utolsó kritériumnak.

Így ez a kérdés összességében megfelel a SMART kritériumnak, így már hozzá lehet kezdeni az eset igazi megoldásának! :) 

Üdv,

Starbuci

Délután négy óra van. A gyönyörű tavaszi napsütés neked már nem is szürkének tűnik, hanem egészen feketének. Már egy hete dolgoztok ezen a prezentáción és már eleged van az egész világból, de különösen a körülötted lebzselő három másik emberből. Az elmúlt egy hétben többet láttad az ő arcukat, mint a barátodat/barátnődét és az összes barátodét együttvéve. Eleged van! Már nem érdekel mi lesz a végeredmény, csak legyen már vége! Ettől függetlenül az agyad leghátsó szögletében ott van az a riasztó gondolat, hogy két nap múlva úgyis kezdődik az egész elölről és ezt próbálod nagyon gyorsan elfelejteni.

Mindenki, aki versenyre készül, vagy esettanulmány megoldó kurzuson vesz részt, vagy bármi hasonló jellegű projekten dolgozik és időnyomás alatt kénytelen dolgozni hosszabb távon több emberrel (értsd min 3 hónap), azokban felmerül ez az érzés. Ezt nem kell jó vagy rossz dologként kezelni, ez szerintem természetes és mindenki, akivel beszéltem már átélt hasonló élményt, még akkor is, ha az ember amúgy a barátaival indul ilyen eseményen. Mert rontja a prezentáció színvonalát, ha nincs meg a csapategység rövidtávon, hosszútávon pedig akár a csapat felbomlásához is vezethet, ha ezt a frusztrációt nem tudjátok egymás között feloldani.

 De mégis hogyan lehet az ilyen jellegű problémát feloldani?

Csináljatok csapatszinten valami teljesen mást, mint az esetmegoldás!

A prezentáció után rögtön érdemes elmenni, valami teljesen mást csinálni, mint például meginni egy sört vagy elmenni moziba, hogy lásd, hogy a csapattársad mégis egy értelmes és okos ember, akivel amúgy szívesen lógsz együtt, nem pedig az a szörnyeteg, aminek elképzelted az elmúlt egy-két napban.

Ne találkozzatok néhány napig!

Amennyiben tényleg nagyon elegetek van egymásból, célszerű egy kis szünetet tartani. Ahogy mondani szokás a távolság és az idő mindenkit megszépít és ebben az esetben, ez tökéletesen igaz. Néhány nap múlva sokkal produktívabban és jobb hangulatban fogtok találkozni.

Hagyjatok egymásnak teret!

Amennyiben látod a másikon, hogy nagyon elege van, akkor érdemes neki kiosztani egy olyan feladatot, amin egyedül tud dolgozni így el tudjátok kerülni a felesleges konfliktust, amit az esetleges kommunikáció okozhat.

Biztassátok egymást!

Nagyon egyértelműen hangzik, de tényleg fontos, hogy motiváljátok egymást, mert az utolsó néhány óra kritikus, amikor már nagyon unod, de muszáj dolgoznod! 

Jó tanácsként

  1. Sose felejtsd el, hogy a másik három ember a csapattársad és ti együtt vagytok!
  2. Próbáld kihozni a legjobbat a rossz helyzetből, még ha nem is működik a csapat igazán!
  3. Ameddig a prezentáció le nem megy, ők a legjobb barátaid, és úgyis kezeld őket!

Üdv,

Starbuci

Életedben először lementél az edzőterembe, mint nyegle kis 70 kilós kezdő. Körbenéztél körülötted mindenki 120  kiló+áfa látszik, hogy már anyuci tejével is szteroidokat szívtak magukba. Amint belépsz, érzed a rád nehezedő tekintetek súlyát olyan, mintha egy fél Olimposzt rád dobtak volna, és az óriási kérdőjelet a fejük felett ez a kis ….. mit keres itt? Te ettől függetlenül odamész a legnagyobb súlyhoz és játszi könnyedséggel elkezded a fejed fölött pörgetni majd röhögve kinyomod azt a súlyt, amin az Arnold Schwarzenegger imitátor már kétszer majdnem besz**rt.

 Nem tűnik túl valószínűnek ugye?

Szerintem se! Ettől függetlenül mindig meglepődök, hogy egyes emberek, akik életükben először prezentáltak versenykörnyezetbe, hogy el tudnak keseredni, amikor nyilván megverik őket azok, akik már évek óta erre készülnek és van a hátuk mögött 20+ ilyen prezentáció….

Amikor pedig beszélek velük, hogy oké ez most egy jó megoldás volt, de sajnos a prezentációs képesség miatt nem jött át, hogy hol gyakorolnak prezentálást vagy, hogy hol fognak gyakorolni ezután. A válasz általában sokként ér. „Ja, mi olyat nem szoktunk.” Vagy „Minek? Csinálunk mi elég prezentációt egyetemen.” Ilyenkor szoktam megköszönni a részvételt, hogy oké akkor nincs miről beszélni, te sose fogsz, igazán jó lenne ebbe.  Ugyanis a legjobbak még több országos győzelemmel a hátuk mögött is azt nézik, hogyan tudnák jobban csinálni és tudják, hogy nincs olyan, hogy vége a fejlődésnek.

Most nyilván felmerül bennetek, hogy mi a baj az átlag egyetemi prezentációval?

  1. Nem kapsz általában normális visszajelzést, csak egy pontszámot, amitől nem tudsz fejlődni.
  2.  Ha kapsz is visszajelzést a tanár általában nincs azon a szinten, hogy releváns legyen vagy nincs meg az a tapasztalata, ami a verseny szintű prezentációkhoz szükséges.

Amennyiben viszont az egyetem nem tud felkészíteni az ilyen jellegű prezentálásra, akkor hol tudod megszerezni az ehhez szükséges képességeket? Itt lépnek be a képbe, a speciális képzések és kurzusok, amik arra készítenek fel, hogy meg tanulj beszélni emberek előtt.

Toastmaster International

A Toastmaster International célja: „Toastmasters offers a mutually supportive and positive learning environment in which every member has the opportunity to develop and practice communication and leadership skills, which in turn fosters self confidence and personal growth.”

Magyarul itt megtanulhatod, hogyan beszélj 20-30 ember előtt önbizalommal, úgy hogy a többiek meg is értsék, hogy miről beszélsz és nem mellesleg az angolodat is fejlesztheted, ami szintén óriási előny, hiszen jelenleg kevés munkát tudsz végezni nagyon jó angoltudás nélkül.

Honlap: http://www.budapesttoastmasters.org/

Szakkollégiumok/Diákszervezetek

A legtöbb szakkollégium is segít az idősebb tagok által tartott kurzusokkal és a lehetőséggel, hogy folyamatosan felszólhatsz társaid előtt. Itt is meg tanulhatod magad kifejezni és az önbizalmadat növelni, de mivel ezek általában informális beszélgetések, az angolod kevésbé fejlődik, ami egy nemzetközi versenyen nem előny. (Mivel senkit nem akarok kihagyni itt szakkollégiumokat nem, akarok felsorolni, ha vannak az egyetemeden, akkor ismered őket.)

Debate Club

A debate clubbal, csak az elmúlt pár hónapba ismerkedtem meg, de teljesen lenyűgözött. 15 perc felkészülés után, tartanod kell egy 5 perces beszédet egy általában ismeretlen témáról, amit utána megchallengelnek az ellenfelek. A legjobb felkészülés, amit egy Q&A-re eltudok képzelni, ráadásul az angolodat és az elemző képességedet is hihetetlenül fejleszti. Mindenkinek csak ajánlani tudom!

Honlap (facebook):     https://www.facebook.com/corvinusvitaklub?fref=ts

                                https://www.facebook.com/CeuDebateSociety?fref=pb

Tehetséggondozó képzések az egyetemen belül

Némelyik egyetem hirdet meg néha képzéseket, limitált számmal, amik versenyre készítenek fel, vagy egyszerűen megtanítanak prezentációt készíteni. Személyes tapasztalattal csak A Corvinus egyetemről rendelkezek, ahol a CIBS és a SIM kurzus alatt igazán megtanulnak az emberek prezentálni és case studyt oldani.

Honlap: http://portal.uni-corvinus.hu/index.php?id=23235

Összefoglalásként

Amennyiben tényleg sikeres szeretnél lenni az ilyen versenyeken, szánd rá az időt, hogy előtte tényleg felkészülj, és egyenlő esélyekkel indulhass a versenytársaidhoz képest. Ehhez pedig sok munka szükséges, mert senki nem úgy kezdi, hogy kinyomja a 120 kilót, hanem bizony előtte megküzdött a 40 kilóval is. Ezért mindenkinek nagyon tudom ajánlani a fenti lehetőségeket.

Üdv,

Starbuci

 

süti beállítások módosítása