A Cast Away (Számkivetett) című film egy tipikus Robinson Crusoe történet. A mozi elején a Tom Hanks által alakított főszereplő egy lakatlan szigetre kerül, ahol – élelem és egyéb készletek nélkül – csak néhány napja van önellátóvá válni. Miután ez sikerül neki, berendezkedik a szigeten, sőt később egy barátot is szerez.

cast_1.jpg

Hasonlóan a modernkori Robinson történethez, a kezdeti időszak a prezentációknál is kiemelt szereppel bír. Habár a legtöbb szituációban a közönség szeretné, hogy jól sikerüljön az előadásunk, mégis csak egy-két percünk van az elején, hogy meggyőzzük őket arról, érdemes odafigyelni a mondandónkra. Ha ez nem sikerül, elvesztjük az érdeklődésüket, amit később nagyon nehéz visszanyerni. Nézzük tehát, milyen technikákkal élhetjük túl az első két percet.

 

Bemutatkozás

A prezentáció elején illik bemutatkozni. Ezt mindenképp röviden tegyük meg. Ha egyedül tartunk prezentációt, és a közönség számára fontos a hátterünk, akkor sem szokás a bemutatkozást túlhúzni. Esetversenyeken rendszerint csak a csapattagok és a csapat neve hangzik el. Kissé személyesebbé tehetjük ezt a kötelező bemutatkozási kört, ha minden csapattag kimondja a saját nevét, a csapatkapitány pedig konferanszié módjára utolsóként bemutatkozik, és bemondja a csapat nevét.

 

Sztori

Hacsak nem vagyunk híres emberek, a közönség a bemutatkozás után még egyáltalán nem lesz meggyőződve arról, hogy érdemes figyelni ránk. Ezt a szerepet az úgynevezett hook (horog, magyarul általában sztoriként emlegetik) tölti be, ami tulajdonképpen egy nagyon rövid nyitó történetet jelent. A sztori szerepe mindenekelőtt az érdeklődés felkeltése, de ideális esetben erősen kapcsolódik a mondanivalónkhoz is, illetve kialakít egyfajta emocionális kapcsolatot a közönséggel. A blogon már többször emlegetett PreZENtáció című könyvében Garr Reynolds a következő lehetséges sztorielemeket sorolja fel:

  • Personal. Egy személyes sztori szimpátiát alakíthat ki. Versenyeken tipikus felhozni gyerekkori emlékeket, vagy éppen azt, hogy milyen ötlet jutott eszünkbe, miközben előző éjszaka a prezi befejezését ünnepeltük.
  • Unexpected. Az emberek szeretik a meglepetéseket. Érdemes tehát egy sokkoló vagy furcsa adattal indítani: a hatás nem marad el. Reynolds sokszor idézett példája arra vonatkozik, hogy az amerikaiak 32%-a kórosan elhízott. Ha ezt szembeállítjuk a japánok 3,2%-ával, máris megragadtuk a közönség érdeklődését az elhízás témája iránt.
  • Novel. Ha egy olyan új statisztikával vagy történettel nyitunk, amiről a közönség még nem hallott, de a témát más megvilágításba helyezi, felélesztjük a minden emberben szunnyadó felfedezési vágyat. A közönség kíváncsi lesz, vajon mit jelent ez az újdonság számukra.
  • Challenging. A provokatív sztorik szintén népszerűek. Képzeljük csak el, hogy 1876-ban járunk, és Bell a következő sztorival próbálja eladni a befektetőknek az új találmányát: „Képzeljék, tegnap beszéltem az asszisztensemmel. Ebben még nincs semmi különös, ugye? És ha azt mondom, hogy az asszisztensem egy másik városban volt? Nem hiszik? Hadd mutassam meg az új találmányom…”
  • Humorous. Egy közös nevetésnél semmi sem teremti meg jobban az összhangot. Itt viszont nagyon óvatosnak kell lennünk, hiszen egy rosszul sikerült vicc éppen az ellentétes hatást válthatja ki.

cast_2.png

A fenti elemek kezdőbetűiből összeálló PUNCH betűszó nem véletlen: az emberek természetükből adódóan fokozottan emlékeznek az előadások elejére, ezért fontos, hogy mindig egy erős „ütéssel” kezdjünk.

 

Agenda és vezetői összefoglaló

Gyakori hiba, hogy valaki az agendával kezd. Mivel általában ez egy unalmasabb dia, így máris elveszíthetjük az érdeklődést. Mégis, hosszabb preziknél erősen ajánlott megmutatni a közönségnek a struktúrát, hogy tudják, miről is fogunk beszélni. Ezt a slide-ot ne egy részletes tartalomjegyzékként fogjuk fel, inkább csak a fejezetcímeket említsük meg néhány szóban.

Üzleti környezetben és esetversenyeken elterjedt a vezetői összefoglaló használata az agenda dia előtt, vagy akár annak teljes kiváltására is. A vezetői összefoglalóban beszámolunk a vizsgált problémáról, illetve a javasolt megoldásról is. Ez első látásra teljesen szembemegy a tradicionális prezentációk felépítésével, ahol elindulunk egy problémából, és az előadás végére eljutunk a megoldáshoz. Egy versenyen azonban fontos, hogy a zsűri már az elején lássa a javaslatainkat, és ennek fényében tudja végighallgatni a mondandónkat. Gondoljunk csak bele: egy elfoglalt menedzsernek nincs ideje végignézni az egész filmet, hogy megtudja, mi lesz Tom Hanks-szel…

Sikeres túlélést mindenkinek!

cast_3.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://case-study.blog.hu/api/trackback/id/tr615170790

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása