Amint azt a Több vagy kevesebb cikksorozat első részében is írtam, a ppt-k három nagy iskolát követhetnek. Ezek az iskolák legfőképp a diák kompexitásában, az átadni kívánt üzenetek számában és alátámasztásában különböznek, és ez persze meghatározza az alkalmazhatóságukat is. A három stílus a következő:

  • Zen
  • Tanácsadó
  • Arany középút

A Zen stílust könnyű felismerni, a diákat egy nagy kép vagy egy szöveges gondolat dominálja. Aki már látta Steve Jobsot prezentálni, annak ismerős lehet ez a stílus. Jobs prezentációi igen egyszerűen mutatták be az új termékeket, így a technológiában kevésbé jártas érdeklődők is megérthették ezeket. A Stevenote-nak is nevezett minimalista prezik felkeltették a közönség érdeklődését, és a részletek bemutatása nélkül „adták el” az új termékeket. A Zen egy másik nagy művelője az elnevezésért is felelős Garr Reynolds. Presentation Zen (magyarul: PreZENtáció) című könyvéről már olvashattatok a blogon. Akit érdekel ez a stílus, bő 80 mintadiát nézhet meg a Slidesharen Reynolds saját gyűjteményéből.

tvk_3.JPG

A másik véglet a Tanácsadó stílus. Az ilyen slide-ok első pillantásra igen zsúfoltnak hatnak, de a strukturáltságuk miatt képesek hatékonyan átadni az üzeneteket. Ennek fő eszköze a cím (action title), ami összefoglalja a dia mondandóját. Ha több hasábból áll a slide, akkor minden hasábnak is van egy alcíme, ami az adott rész üzenetét foglalja össze egy mondatban. A Tanácsadó stílus nem meglepő módon tanácsadásban illetve egyéb professzionális helyeken alkalmazható, ahol minden állítást tényekkel, számadatokkal, grafikonokkal kell alátámasztani. Ez a stílus olyankor is hasznos lehet, ha egy versenyen csak a ppt-t kell leadni, és nincs lehetőség a megoldást prezentálni, hiszen így a zsűri látja azt, amit normál esetben csak szóban mondanátok el.

tvk_4.JPG

Ezzel pedig el is érkeztünk a harmadik iskolához, amit az egyszerűség kedvéért nevezzünk Arany középútnak. Ez a stílus egyesíti a Zen egyszerűségét a Tanácsadó slide-ok strukturáltságával. Az eredmény egy könnyen áttekinthető, az üzeneteket némi alátámasztással hangsúlyozó stílus, mely versenyekhez, órai előadásokhoz illetve projekthez is bátran ajánlható. Az ilyen típusú slide-oknál a kihívást az jelenti, hogy egyszerre kell a slide-nak átláthatónak lennie, és sok információt tartalmaznia.  Hogy ezt a kihívást hogyan lehet kezelni, arról még lesz cikk. Elöljáróban annyit, hogy a kulcs olyan apróságokban rejlik, mint a slide felépítése, az olvasási irány betartása vagy a színek használata.

tvk_5.jpg

A három stílus ismertetőjegyeit és alkalmazhatósági lehetőségeit a következő táblázat foglalja össze.

tvk_6_1.JPG

Előfordulhat persze, hogy a prezentációs anyagot nem PowerPointban, hanem egyéb eszközzel vagy felülettel kell elkészíteni. Sokan kedvelik a prezi.com-ot, és bizonyos versenyeken ppt helyett flipchartot vagy írásvetítőt kell használni. A fenti tippek ezekben az esetekben is alkalmazhatóak. Kellemes slidegyártást!

aholding 2013.03.05. 10:44

Gázban van a piac

Vajon mit tud segíteni néhány egyetemi hallgató egy nagyvállalat menedzsmentjének? A jelek szerint igen sokat. Az idei XIV. Országos Esettanulmány Versenyen közgazdász hallgatók a vállalat  menedzsmentjének prezentálták javaslataikat, ötleteiket. Itt olyan kérdésekre keresték a választ, mint hogy mit tehet a cég a több mint tíz éve sínylődő PB-gáz piacon? Hogyan tudja kezelni a lakosság érdekében bevezetett 10%-os rezsicsökkentő program miatti több 100 millió forintos árbevétel-kiesést? 

Dilemma

A hallgatók a hazai piacvezető, a Prímagáz menedzsmentje szempontjából értékelték a lehetséges megoldásokat, majd mindezt prezentálták a vezetőséget képviselő zsűrinek. Már a több szintű probléma strukturálása is jelentős kihívást jelent a csapatoknak, hiszen egyszerre beszélünk piaci és vállalati nehézségekről.

A vizsgált PB-gáz piac egy érett életciklusban van. A palackos gáz szegmens folyamatos visszaesésének oka a vezetékes gáz elterjedése. Napjainkra a háztartások több mint 90%-a használ vezetékes gázt a főzéshez és a fűtéshez, a PB-palackok mára csupán a nyári konyhák és a disznóvágások hagyományos kellékei. Hasonló a helyzet a tartályos gázzal is, mely a gyakorlatban egy tartály kihelyezését jelenti valamely nagy fogyasztó telephelyére. A harmadik vizsgált termék az autógáz. Az autógáz ára jóval alacsonyabb a benzinénél, így nem csoda, hogy a gazdasági visszaesés és válság éveiben jelentősen megugrott a gázüzemeltetésű autók száma. Az autógázt használók számára kedvezőtlen döntésként jelent meg azonban a terméket terhelő jövedéki adó megemelése, mely csökkentette a benzin és az autógáz ára közötti különbséget. 

A hagyományosan négy, nagy vállalat által dominált  piacon a legnagyobb szereplők olyan nagy nemzetközi multinacionális cégek mint a Total, Flaga, MOL vagy SHV. A tulajdonos a befektetett tőkéje után számos, a megtérüléssel kapcsolatos elvárást (például nyereség, osztalék nagysága) fogalmaz meg. Mit léphet egy ilyen helyzetben a vállalat vezetése?     

Lehetséges utak 

A versenyen résztvevő csapatok számos megoldási utat fogalmaztak meg. A profit elvárás teljesüléséhez két út vezet: az egyik az értékesítés (eladott mennyiség, vagy eladási ár) növelése, a második pedig költségek csökkentése. Az értékesítés volumenének növelése érdekében számos a márkázáshoz és a jelenlegi termékekhez kapcsolódó marketing tevékenységhez kapcsolódó javaslat fogalmazódott meg. Több csapat szerint a vállalati, úgynevezett B2B fogyasztók irányába történő váltás jelenthet egyfajta megoldást. Egy a magyarországihoz hasonló gazdasági helyzetben, amikor a B2B fogyasztókat elsődlegesen az építőipari és vendéglátó cégek teszik ki. Itt több csapat is megemlítette a fesztiválszervező cégeket, mint vállalati célcsoportot, mondván, hogy a szabadtéri  fesztiválokon nincs vezetékes gáz.

A fogyasztói árak emelése egy másik lehetséges megoldási irány, amely azonban rendkívül korlátozott, hiszen a kormányzat által bejelentett rezsicsökkentő program arra kötelezte a PB-gáz szolgáltatókat, hogy 10%-kal csökkentsék a lakossági szegmensben az áraikat. Az így keletkezett több százmillió forintos, árbevétel kiesést a vállalati szegmensben végrehajtott áremeléssel, vagy költségcsökkentő intézkedésekkel lehet ellensúlyozni, melyek nemzetgazdasági hatása jelentős lehet.

A költség oldalon a jelenlegi működés, például a szállítás racionalizálását, vagy a felesleges töltőkapacitás optimalizálását nevezték meg a csapatok. Egy töltőüzem közös üzemeltetésével például jelentős fix költségtől szabadulhatna meg a vállalat.

Gyerekcipőben

A hazai esettanulmány oktatás meglehetősen gyerekcipőben jár. Az egyes intézményből érkezett hallgatók eltérő tanulmányi háttérrel érkeztek a versenyre, de mindannyian sikerrel vették az akadályokat. Az egész hétvégés verseny győztese, a Budapesti Corvinus Egyetem, Paragon csapata lett. Ezúton szeretnénk gratulálni Kempf Annának, Rigó Daniellának, Szoleczki Zoltánnak és Tóth Péternek.

374508_575615595782481_1160950520_n.jpg

Jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetemen zajlik Magyarországon egyedülálló, szisztematikusan felépített  problémamegoldásra és azon belül esettanulmány-felkészítésre koncentráló képzés. Az elmúlt években számos magyar csapat jutott nagy presztízsű, külföldi versenyek angol nyelvű  döntőjébe. Ez is igazolja, hogy a magyar hallgatók nemzetközi szinten is versenyképesek. 

süti beállítások módosítása