2013.03.07. 11:34
Több vagy kevesebb – a slide designról (2. rész)
Amint azt a Több vagy kevesebb cikksorozat első részében is írtam, a ppt-k három nagy iskolát követhetnek. Ezek az iskolák legfőképp a diák kompexitásában, az átadni kívánt üzenetek számában és alátámasztásában különböznek, és ez persze meghatározza az alkalmazhatóságukat is. A három stílus a következő:
- Zen
- Tanácsadó
- Arany középút
A Zen stílust könnyű felismerni, a diákat egy nagy kép vagy egy szöveges gondolat dominálja. Aki már látta Steve Jobsot prezentálni, annak ismerős lehet ez a stílus. Jobs prezentációi igen egyszerűen mutatták be az új termékeket, így a technológiában kevésbé jártas érdeklődők is megérthették ezeket. A Stevenote-nak is nevezett minimalista prezik felkeltették a közönség érdeklődését, és a részletek bemutatása nélkül „adták el” az új termékeket. A Zen egy másik nagy művelője az elnevezésért is felelős Garr Reynolds. Presentation Zen (magyarul: PreZENtáció) című könyvéről már olvashattatok a blogon. Akit érdekel ez a stílus, bő 80 mintadiát nézhet meg a Slidesharen Reynolds saját gyűjteményéből.
A másik véglet a Tanácsadó stílus. Az ilyen slide-ok első pillantásra igen zsúfoltnak hatnak, de a strukturáltságuk miatt képesek hatékonyan átadni az üzeneteket. Ennek fő eszköze a cím (action title), ami összefoglalja a dia mondandóját. Ha több hasábból áll a slide, akkor minden hasábnak is van egy alcíme, ami az adott rész üzenetét foglalja össze egy mondatban. A Tanácsadó stílus nem meglepő módon tanácsadásban illetve egyéb professzionális helyeken alkalmazható, ahol minden állítást tényekkel, számadatokkal, grafikonokkal kell alátámasztani. Ez a stílus olyankor is hasznos lehet, ha egy versenyen csak a ppt-t kell leadni, és nincs lehetőség a megoldást prezentálni, hiszen így a zsűri látja azt, amit normál esetben csak szóban mondanátok el.
Ezzel pedig el is érkeztünk a harmadik iskolához, amit az egyszerűség kedvéért nevezzünk Arany középútnak. Ez a stílus egyesíti a Zen egyszerűségét a Tanácsadó slide-ok strukturáltságával. Az eredmény egy könnyen áttekinthető, az üzeneteket némi alátámasztással hangsúlyozó stílus, mely versenyekhez, órai előadásokhoz illetve projekthez is bátran ajánlható. Az ilyen típusú slide-oknál a kihívást az jelenti, hogy egyszerre kell a slide-nak átláthatónak lennie, és sok információt tartalmaznia. Hogy ezt a kihívást hogyan lehet kezelni, arról még lesz cikk. Elöljáróban annyit, hogy a kulcs olyan apróságokban rejlik, mint a slide felépítése, az olvasási irány betartása vagy a színek használata.
A három stílus ismertetőjegyeit és alkalmazhatósági lehetőségeit a következő táblázat foglalja össze.
Előfordulhat persze, hogy a prezentációs anyagot nem PowerPointban, hanem egyéb eszközzel vagy felülettel kell elkészíteni. Sokan kedvelik a prezi.com-ot, és bizonyos versenyeken ppt helyett flipchartot vagy írásvetítőt kell használni. A fenti tippek ezekben az esetekben is alkalmazhatóak. Kellemes slidegyártást!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.